【展覧会】Kour Pour コア・ポア
Returnee
ART-GALLERY-THE-CLUB
ART GALLERY THE CLUB 2019年04月06日(土) - 06月12日(水)
この度、THE CLUBはコア・ポアの日本初の個展となる「Returnee」を開催いたします。
本展覧会では複数のシリーズを含む新作をご紹介いたします。
ポアは、イラン系イギリス人の父を持ち、現在はロサンゼルスを拠点として活動しています。
ペインティングと版画を主として制作するポアは、絵画史をフレームワークとして扱うことで、文化の交流から生まれる様々なものを模索し、ペインティングという手法に内在する創造性と異種交配の可能性を探求しています。ポアの作品には、ペルシャのミニチュア絵画や浮世絵、アメリカの抽象表現主義、東洋の山水画といった、多種多様なイメージと文化への参照が含まれています。こうした要素を出発点として展開される各シリーズにおいて、元となるイメージはアーティストによりリミックスされることで、鮮烈で複雑で重層的な絵画表面を生み出しています。
ペインティングと版画を主として制作するポアは、絵画史をフレームワークとして扱うことで、文化の交流から生まれる様々なものを模索し、ペインティングという手法に内在する創造性と異種交配の可能性を探求しています。ポアの作品には、ペルシャのミニチュア絵画や浮世絵、アメリカの抽象表現主義、東洋の山水画といった、多種多様なイメージと文化への参照が含まれています。こうした要素を出発点として展開される各シリーズにおいて、元となるイメージはアーティストによりリミックスされることで、鮮烈で複雑で重層的な絵画表面を生み出しています。
ポアにとってあらゆる制作のプロセスは、思い通りに絵画を実現するための手段であるだけではなく、特定の創作技法の歴史が持つ伝統と繋がるための回路でもあります。これは「ジャポニズム」についての研究から生まれた、浮世絵の手法による作品にも見出すことができます。このシリーズで、ポアは浮世絵の制作に用いられる技法とイメージを組み合わせつつ、西洋のモダニズム芸術の伝統に由来する、より大型のキャンバス絵画を制作しています。組み合わされることで様々な美術史へとつながっていくイメージとプロセスは、文化の交わりを芸術的な革新性を導くものとして提示するとともに、ただひとつのオリジナリティが存在するという考え方を攪乱しようとしています。
作家自身の多国籍的な経歴、そして、人と物とイメージの交差をめぐる、よりダイナミックな歴史への関心を反映したポアの作品は、その豊かな色彩と力強い構成、そして多様なプロセスを通じて、どれも活き活きとしたエネルギーを湛えています。
THE CLUB is pleased to present a solo exhibition of new work by Kour Pour. On view are paintings from different series, which have been developed over the past several years.
Primarily working with painting and printmaking, the artist treats the history of painting as a framework to explore the products of cultural exchange and the possibilities for creativity and hybridization within the medium. The works encompass diverse subject matter and culturally specific references ranging from Persian miniature painting to Ukiyo-e prints, and Western Abstraction to Eastern landscape painting. These references are used as starting points for each series of paintings, often in which a source image is cropped, abstracted, or adjusted in palette to create vivid, intricate and layered painting surfaces.
For Pour, any given process is not only a means to achieving a desired surface, but also a connection to specific art making traditions. This methodology can be found in the block print paintings that stem from the artist’s investigation into Japonisme, the Japanese influence on Western art and culture. These works combine techniques and imagery used in Japanese Ukiyo-e printmaking to create larger scale paintings on canvas that resonate with Modernist art traditions of the West. Image and process are combined to draw lines to different art histories in an attempt to display the cultural exchanges that lead to artistic innovation and to disrupt the notion of singular originality.
Part a product of the artist’s multicultural biography, and part product of his interest in broader histories of migration concerning people, objects, and images; Pour’s work shares a vibrant energy through the use of rich colors, dynamic compositions and various processes.
Part a product of the artist’s multicultural biography, and part product of his interest in broader histories of migration concerning people, objects, and images; Pour’s work shares a vibrant energy through the use of rich colors, dynamic compositions and various processes.
【プロフィール】
コア・ポア
1987年、ロンドン・エクセター生まれ。ロサンゼルスを拠点とするアーティスト。2010年、オーティスカレッジアートアンドデザイン卒業。近年の展示に「Abrash」(Shane Campbell ギャラリー、シカゴ、2018)、「Polypainting」(Pearl Lam ギャラリー、香港、2018)、「Polypainting」(GNYPギャラリー、ベルリン、2018)、「装飾は流転する」(東京都庭園美術館、東京、2017)、「Horror Vacuior the annihilation of space」(Misako and Rosen、東京、2017)、白髪一雄との「Earthquakes And The Mid Winter Burning Sun」(Ever Gold [プロジェクト] 、サンフランシスコ、2017)、「Labyrinth(s)」(Pearl Lam ギャラリー、香港、2016)、「Onnagata」(GNYPギャラリー、ベルリン、2016)、「Onnagata」(Feuer/Mesler、ニューヨーク、2016)、「Samsara」(Depart Foundation、ロサンゼルス、2015)がある。
2019年には、Skira出版から作品集の発売が予定されている。
Kour Pour
b. 1987, Exeter, England.He is an artist based in Los Angeles. He graduated from Otis College of Art and Design in 2010. Recent exhibitions include Abrash at Shane Campbell Gallery (Chicago, 2018); Polypainting at Pearl Lam Galleries (Hong Kong, 2018); Polypainting at GNYP Gallery, (Berlin, 2018); Decoration Never Dies, Anyway at Tokyo Metropolitan Teien Museum, (Tokyo, 2017); Horror Vacui or the annihilation of space at Misako and Rosen (Tokyo, 2017); Earthquakes And The Mid Winter Burning Sun (with Kazuo Shiraga) at Ever Gold [Projects] (San Francisco, 2017); Labyrinth(s) at Pearl Lam Galleries (Hong Kong, 2016); Onnagata at GNYP Gallery, (Berlin, 2016); Onnagata at Feuer/Mesler (New York, 2016); and Samsara at Depart Foundation (Los Angeles, 2015).
A book published by Skira which will overview the artist’s work is scheduled for release later in 2019.
A book published by Skira which will overview the artist’s work is scheduled for release later in 2019.
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■「THE CLUB」WEBサイト http://theclub.tokyo/
■「THE CLUB」WEBサイト http://theclub.tokyo/
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- 会期 2019年4月6日(土) - 6月12日(水)
- 時間 11:00~19:00(営業時間)
- 場所 ART GALLERY THE CLUB
- 主催 銀座 蔦屋書店内 THE CLUB
- 問い合わせ先 03-3575-5605